Hoće li Sabor pitati Ustavni sud o referendumu o monetizaciji?

22. siječnja 2015.

Inicijativa "Ne damo naše autoceste" prikupila je dovoljan broj potpisa za raspisivanje referenduma protiv davanja autocesta u koncesiju, potvrdila je Vlada i zaključak o provedenoj provjeri poslala Saboru, koji od Ustavnog suda može zatražiti odluku je li referendumsko pitanje u skladu s Ustavom.

„Utvrdili smo da prikupljenih potpisa ima više od 464.926 i o tome izvještavamo Sabor“, kazao  je ministar uprave Arsen Bauk kolegama na redovitoj sjednici Vlade u Banskim dvorima nakon što je Državni zavod za statistiku utvrdio da je Inicijativa prikupila 488.545 vjerodostojnih potpisa što znači da imaju više od 10 posto ukupnog broja birača koji, kako je rekao Bauk, iznosi 464.926 birača.

Kako je priča tekla ...

Inicijativa je, podsjetimo, prikupila i u studenome prošle godine Saboru predala 530.853 prikupljenih potpisa za raspisivanje referenduma protiv davanja hrvatskih autocesta u koncesiju, a od Ustavnog suda zatražili s da do objave rezultata referenduma zabrani Vladi bilo kakve korake u postupku monetizacije autocesta. No, od Ustavnog su suda dobili „košaricu“ jer su ustavni suci zaključili da ne postoje pretpostavke za njihovo postupanje,  a Inicijativu, kako tvrde, odbijanje Ustavnog suda nije previše iznenadilo.

Sabor je, pak, u prosincu zatražio od Vlade da provjeri broj i vjerodostojnost prikupljenih potpisa što je sada i učinjeno. Međutim, još nije odlučeno o tome hoće li se Ustavnom sudu obratiti i Sabor zahtjevom da ocjeni ustavnost predloženog referendumskog pitanja i utvrdi jesu li ispunjene pretpostavke za raspisivanje referenduma.

Mijat Stanić, jedan od predstavnika Inicijative „ Ne damo naše autoceste“ prošli je tjedan kazao kako smatra da „nema razloga za provjeru jer se njihov slučaj već obrađivalo kod zahtjeva za moratorij. Da su utvrdili neustavnost, mogli su ga odbaciti već u tom rješenju“. No, u raspravi početkom prosinca prošle godine šef Odbora za Ustav SDP-ov Peđa Grbin istaknuo je da će „nakon što od Vlade dobiju potrebne podatke, na Odboru za Ustav i plenarnoj sjednici te zainteresiranim odborima provesti raspravu je li to pitanje dopušteno i koji je pravi put raspolaganja autocestama, ali i upravljanja dugom koji je nastao".

... i što slijedi dalje?

„Ovaj referendum nije o autocestama i u njemu se autoceste spominju samo u naslovu,dok se zapravo govori o zabrani jednog načina raspolaganja sa svim javnim prometnicama u Hrvatskoj", dodao je Grbin,a s obzirom na to da je referendumsko pitanje o outsourcingu proslijeđeno Ustavnom sudu na ocjenu ustavnosti zbog stava vladajućih da se radi o zadiranju u poduzetničke slobode, nije nevjerojatno očekivati da će se isto dogoditi i s referendumskim pitanjem o davanju autocesta u koncesiju.

Čekanje na odluku Ustavnog suda moglo bi usporiti cijelu priču oko referenduma, a iako je Stanić neki dan na svojem Facebook profilu  objavio da je “neslužbeno“ koncesija propala jer su svi investitori povukli, resorno Ministarstvo prometa te je navode demantiralo i tvrde da su razgovori s ponuđačima prema propisanoj proceduri u tijeku. Naime, krajem prošle godine pristigle su neobvezujuće ponude za koncesiju hrvatskih autocesta, koje su navodno dostavili investicijska banka Goldman Sachs s hrvatskim mirovinskim fondovima, austrijski Strabag i australska Macquarie grupa.

Pregovarački proces trebao bi potrajati četiri mjeseca, a u travnju bi natjecatelji trebali biti pozvani da predaju obvezujuće ponude. Potom slijedi postupak odabira najpovoljnije ponude, a odabrani natjecatelj će imati rok od tri mjeseca da zatvori financijsku konstrukciju i uplati jednokratnu koncesijsku naknadu u državni proračun

chevron-right