«Milanović prodaje autoceste kao Dudek kravu»

19. listopada 2014.

Više od 500.000 kuna, a konačna bi se brojka trebala zaustaviti ispod milijun kuna, utrošila je do sada inicijativa «Ne damo naše autoceste» u prikupljanje potpisa za referendum protiv davanja autocesta u koncesiju. Nakon što ono završi, Inicijativa će objaviti konačno i detaljno financijsko izvješće, čime će postaviti i još neke nove standarde, najavio je Mijat Stanić, jedan od predstavnika Inicijative, gostujući u HTV-ovoj emisiji «Nedjeljom u dva».

«Financiraju nas svojim vlastitim sredstvima udruge civilnog društva i sindikati. Od svih lokalnih zajednica gdje prikupljamo potpise, tražili smo da nam daju popuste za štandove i plakate kakvi su i inače uobičajeni u takvim prigodama, pa će i to biti prezentirano javnosti. Znat će se koliko smo potrošili u lipu kada objavimo financijsko izvješće nakon završetka prikupljanja potpisa», istaknuo je Stanić nazvavši cijelu akciju «skupim sportom» te dodao da «žele postaviti novi standard za ubuduće».

Što se tiče novih brojki u smislu zasad prikupljenih potpisa, kazao je da iako se sada bave skupljanjem, a ne prebrojavanjem, ono ide odlično i može reći da je, primjerice «u Slavonskom Brodu i u Splitu potpise dalo 20 posto tamošnjih birača te da su i inače vrlo zadovoljni dinamikom prikupljanja».

Čije su "naše" autoceste?

U međuvremenu, nekima i dalje nije jasno kako su to, kao što slogan Inicijative kaže, autoceste «naše» jer da su naše – tada bismo se njima vozili besplatno, a ne bismo plaćali cestarinu, niti odvajali novac iz benzina. Također, imali bismo i utjecaj na to kako se donose poslovne odluke u tvrtkama koje ih vode, a ne da po tko zna koji put svojim novcem saniramo dugogodišnju korupciju i kriminal.

No, zaboravlja se pritom da su «građani RH vlasnici kompletne državne imovine, pa tako i autocesta, zbog čega ih se, kako ja to kažem - kao dioničko društvo od 4,5 milijuna dioničara mora pitati u slučaju prodaje te iste imovine. Moramo plaćati cestarinu, da, to je održavanje autocesta i vatrogasaca kad izbije požar u tunelu, pa i za svoju kuću moramo plaćati održavanje», podsjetio je Stanić. Baš kao i na pisma vladajućima u kojima se zalagao za depolitizaciju HAC-a i za uključivanje predstavnika svih zainteresiranih skupina gdje bi se javnim natječajem izabralo najkvalitetnije upravljače i menadžere, kao u Austriji,  uz punu transparentnost u rukovođenju i donošenju odluka o tvrtkama od javnog interesa.

«No, to su stvari za koje se ne mogu izboriti ja sam, nego svi građani i ovo i jest platforma za dugoročnu suradnju u budućnosti, koja uključuje ne samo sindikate, nego i niz organizacija civilnog društva dokazanih u borbi za javni interes, i ona će na sličan način reagirati i na buduće potencijalne privatizacije jer danas su to autoceste, a sutra mogu biti šume, vode ili nešto drugo od strateškog interesa», naglasio je Stanić. 

Flomasterom u obračun 

Pitanja zarade te financiranja i održavanja autocesta zahtijevala su flomaster i papir kako bi Aleksandar Stanković, voditelj i urednik emisije, dokazao da je, kako on i još neki mediji tvrde, riječ o manipulaciji građanima od strane Inicijative što je Stanić unatoč neprekidnim Stankovićevim upadanjem u riječ sveudilj uspio odbaciti i ponovno objasniti o čemu je riječ.

Naime, Vlada bi prema najavama, a konkretnih jasnih službenih brojki i dalje nema, trebala za koncesiju autocesta primiti naknadu od oko 20 milijardi kuna i kad se, prema računici Inicijative, odbije ta naknada koju koncesionar plaća odmah, uz minimalan rast prometa od jedan posto i inflaciju od tri posto kroz 40 godina koncesije ostaje mu oko 80 milijardi kuna.

No, zašto ta svota nije umanjena za iznos kredita kojeg bi potencijalni koncesionar morao podići i zašto građanima nije rečeno da će autoceste bez koncesije - 30 godina plaćati 14.000 kuna, a s njom samo 4.000 kuna, pitanje je na koje je Stanić odgovorio  podsjetivši da se zaboravlja da će autoceste i zaraditi tijekom godina te da «Inicijativa apsolutno ne manipulira brojkama», a osim toga s obzirom na to da nema ozbiljnih obrazloženja iz Vlade, svaki broj koji netko iznese može biti točan, ali i da podliježe provjeri.

Što (godinama) radi DORH?

«Vlada radi ono što se radilo 90-ih godina  kad se svaku tvrtku željelo svesti na najmanju vrijednost. Premijer prodaje autoceste kao što Dudek prodaje kravu. Ne zaboravite da nama nitko ništa neće pokloniti, ne dolazi nam prijatelj po autoceste», upozorio je Stanić i također podsjetio da se, kako se u javnosti često krivo govori, ne protivi samo monetizaciji, nego davanju autocesta u koncesiju.

Naime, izraz «monetizaciju» vladajući i zagovornici koncesije koriste da bi izbjegli negativne konotacije koje ona ima u smislu rasprodaje obiteljskog srebra i slično. Treba biti jasan i otvoren, kazao je Stanić, baš kao i kad je riječ o korupciji i kriminalu na koji je godinama upozoravao pa je tako i ovaj put podsjetio da kad se već govori o svemu onome što građani plaćaju, zaboravlja se da plaćaju i DORH i druge institucije koje bi stvari po tom pitanju trebale privesti kraju i da je ključ svega - vjerodostojnost.

chevron-right