Predsjednički kandidati – "čist račun, duga ljubav" i prije i nakon kampanje!

10. listopada 2014.

Premda kampanja za predsjednika Republike Hrvatske službeno nije počela, zna se da ona traje i zato je važno kako se i u tom razdoblju prije formalnog starta ponašaju kandidati, pogotovo kada je riječ o financijama, a na to je, gostujući u HTV-ovoj emisiji «Otvoreno» o financiranju izbornih kampanja, političkih stranaka i kandidata, jasno upozorio i Dragan Zelić, izvršni direktor GONG-a, skrenuvši pažnju na to da ni danas ne možemo biti sigurni da se u nekim javnim poduzećima ne događaju «male fimi-medije».

Izbori se dobivaju novcem čije su dvije trećine ispod stola, poučavao je ne tako davno HDZ-ov bivši premijer Ivo Sanader. No, već danas ispada kao da je situacija oko financiranja izbornih kampanja i političkih stranaka i kandidata više nego bajna, a korupcija neka ružna priča iz prošlosti koje se nitko ne voli sjećati. I onda se, iz tko zna kojih razloga, u javnosti pronese priča o novim „crnim fondovima“ kojima se svi iznova čude, kako na ulici, tako i u medijima pa je kao povod sinoćnjem «Otvorenom» poslužila «nova» epizoda sage o korupciji u HAC-u iz kojeg je novac izvlačen navodno i za HNS što su ta stranka i njezini kako sadašnji, tako i bivši čelnici odbacili.

Što se tiče crnih stranačkih fondova, Dragan Zelić, izvršni direktor GONG-a, rekao je da se «nada kako za sedam godina neće izaći u javnost slučajevi iz 2014. Podsjetit ću da su organizacije civilnoga društva, novinari i mediji upozoravali još  2007. na neke stvari i da su tada bile pokrenute istrage možda bi se manje javnog novca, našeg novca, izvuklo u crne fondove. Iako sada imamo gotovo jedan od najboljih zakona u Europi, i sadašnja i buduća vlada moraju stalno imati na umu borbu protiv korupcije».


izvor: Hina/Mario Strmotić/mm

Naime, «dojam je da i dalje nema dovoljno uvjerenja da i dan danas negdje nemamo male «fimi-medije» po javnim poduzećima. Imamo zakone i institucije, ali one moraju više proaktivno djelovati u financiranju stranaka, a i ne izvlači se novac samo u stranke. Postoje i klijenti – birači koji vas dovedu na vlast i to je vrlo uhodan sistem», kazao je Zelić i podsjetio da je za nadzor nadležno Državno izborno povjerenstvo (DIP), koje mora surađivati s drugim institucijama.

«GONG, Vjetrenjača i druge udruge predlagale su različite oblike nadzora, ali nisu naišle na dobar prijem. Zašto DIP ne prati prodaju oglasnog prostora i zašto nema jedinstvenu bazu podataka u kojoj bi se moglo, primjerice, vidjeti tko su čiji donatori i koliko su poslova s državom, subvencija, koncesija i slično dobili? Iz toga bi se moglo puno toga iščitati, a to je i jedan od prijedloga koje je GONG sa skupinom saborskih zastupnika iznio u prijedlogu izborne reforme», dodao je Zelić.

Međutim, godinama nije bilo političke volje da se regulira financiranje stranaka i kampanja i napokon je došla EU i postavila to kao uvjet za zatvaranje poglavlja 23, podsjetio je i naglasio da «te stvari uvijek treba imati na radaru. Nakon tri godine mandata ove Vlade, tek se sad počelo pisati novu Antikorupcijsku strategiju i bojim se da sve snage koja je imala ova Vlada nisu bile usmjerene u borbu protiv korupcije, niti u regulaciju sukoba interesa».


izvor: Hina/iš

K tome, sada su tu izbori za predsjednika Republike, a s obzirom na to da kampanja nije službeno počela – «sve ovo prije toga se ne broji. No, svatko tko je organizirao kampanju, zna da se ona ne organizira 10 dana prije izbora, nego godinu dana prije izbora i svi troškovi i donacije koji nastaju u mjesecima prije službenog početka trebali bi također biti prikazani u financijskim izvještajima i morao bi ih uzimati u obzir i onaj tko radi nadzor. Druga stvar se odnosi na zloupotrebu javnih resursa. Predsjednik Ivo Josipović mora jako paziti da ne uđe u sivu zonu zloupotrebe javnih resursa i bilo bi najbolje da on, prije nego što ide na neke skupove – javno deklarira da je to dio njegove predizborne kampanje i da će troškovi tog skupa biti pokriveni iz njegova budžeta za njegovu predsjedničku kampanju, a ne iz Ureda predsjednika čije troškove plaćaju svi porezni obveznici – građani», istaknuo je Zelić.

«Što se tiče HDZ-ove kandidatkinje za predsjednicu Kolinde Grabar Kitarović,  s obzirom na iskustvo s tom strankom te da je  aktualni predsjednik HDZ-a Tomislav Karamarko bio ministar u Sanaderovoj Vladi, kao i gospođa Kolinda, kandidat HDZ-a mora biti posebno osjetljiv na transparentnost financiranja kampanje, posebice s obzirom na breme nepravomoćne presude protiv HDZ-a. Svi smo se opekli pa sada možda pušemo i na hladno, ali Kolinda Grabar Kitarović bi morala ići mimo zakona, postavljati i podizati nove standarde transparentnosti», upozorio je Zelić i zaključio: «Ne smijemo zaboraviti da je financiranje kampanja jako bitno kad znamo tko je i kako financirao, i kad ljudi možda dobiju mandat i osvoje vlast važno je da odluke donose za opće dobro, a ne u osobnu korist».

chevron-right