Prilika za smisleno upravljanje sukobom interesa

07. studenoga 2012.

Današnja odluka Ustavnog suda o Zakonu o sprječavanju sukoba interesa odražava GONG-ov, ali i stav organizacija civilnog društva okupljenih u Platformu 112, da aktualni Zakon na potpuno krivi način definira i tretira pitanje sukoba interesa. Ovom odlukom Ustavni je sud otvorio put za donošenje novog i adekvatnijeg zakonskog rješenja kojim će se sukob interesa, ne samo sprječavati i kažnjavati, već će ga se sustavno prepoznavati i njime upravljati među dužnosnicima, službenicima i svim ostalim sudionicama procesa političkog odlučivanja, na svim razinama i u svim granama vlasti.

Današnja odluka Ustavnog suda o Zakonu o sprječavanju sukoba interesa odražava GONG-ov, ali i stav organizacija civilnog društva okupljenih uPlatformu 112, da aktualni Zakon na potpuno krivi način definira i tretira pitanje sukoba interesa. Ovom odlukom Ustavni je sud otvorio put za donošenje novog i adekvatnijeg zakonskog rješenja kojim će se sukob interesa, ne samo sprječavati i kažnjavati, već će ga se sustavno prepoznavati i njime upravljati među dužnosnicima, službenicima i svim ostalim sudionicama procesa političkog odlučivanja, na svim razinama i u svim granama vlasti.

Ustavni sud otvorio put novom zakonu – na potezu su Vlada i Sabor

Što se tiče Povjerenstva za sprječavanje sukoba interesa, Ustavni sud je očito iznjedrio solomonsko rješenje kojim se smanjuje rizik produbljivanja institucionalnog vakuuma, nalogom da se izbor provede do najkasnije 15. veljače 2013. Izbor takvog Povjerenstva, po postojećem Zakonu, treba razumjeti u prvom redu kao ispunjavanje jednog od 10 prioriteta za ispunjavanje obaveza proizašlih iz pregovora.

Međutim, u domaćem kontekstu, ono treba biti shvaćeno kao tranzicijsko rješenje kojim će se omogućiti funkcioniranje tehničkog aspekta rada Povjerenstva, u prvom redu prikupljanja i objave imovinskih kartica dužnosnika izabranih na predstojećim lokalnim izborima, te s punim razumijevanjem kako takav sastav Povjerenstva kao i kriteriji za njegov odabir najvjerojatnije neće biti rješenje koje će se iznjedriti u novome Zakonu. Na to uostalom podsjeća i Ustavni sud ističući zakonodavcu mogućnost da izmijeni selekcijske kriterije, što smatramo da je svakako efikasnija i jeftinija opcija od dokvalifikacije potencijalno nekvalificiranih članova Povjerenstva.

Budući Zakon o upravljanju sukobom interesa predstavljat će kamen temeljac za rastakanje klijentelizma, a time i sprječavanje korupcije. Stoga pozivamo Ministarstvo uprave da što prije pokrene postupak izrade novog Zakona na otvoren način, uključujući stručnu i aktivističku zajednicu. Upravo zato što se radi o održivosti i učinkovitosti antikorupcijske politike, očekujemo i da će Europska komisija poduprijeti ovaj proces prilagodbom jedne od 10 točaka novonastaloj situaciji, ali i pružanjem pravovremene stručne potpore.

chevron-right