20 godina demokracije - Predizborne kampanje: medijsko–politički cirkus ili putokaz biračima?

23. ožujka 2011.

Tijekom proteklih 20 godina, predizborne kampanje u Hrvatskoj modernizirale su se u formi, ali ne i u sadržaju, dok postojeći izborni zakoni ne osiguravaju njihovu kvalitetnu provedbu – jedan je od zaključaka trećeg u nizu pet skupova na temu izbora, što su organizirali Fakultet političkih znanosti i GONG, u povodu 20. godišnjice prvih višestranačkih izbora u Hrvatskoj. Tijekom proteklih 20 godina, predizborne kampanje u Hrvatskoj modernizirale su se u formi, ali ne i u sadržaju, dok postojeći izborni zakoni ne osiguravaju njihovu kvalitetnu provedbu – jedan je od zaključaka trećeg u nizu pet skupova na temu izbora, što su organizirali Fakultet političkih znanosti i GONG, u povodu 20. godišnjice prvih višestranačkih izbora u Hrvatskoj. Razgovor je otvorioNenad Zakošek, dekan Fakulteta političkih znanosti i član Vijeća GONG-a, dok su okvir rasprave, koji je začinjen s nekoliko predizbornih video spotova, uvodnim izlaganjima dali Dražen Lalić i Marijana Grbeša, profesori Fakulteta političkih znanosti. U raspravi koju je moderirao Boško Picula sudjelovali su saborska zastupnica HDZ-a Sunčana Glavak, novinari Nataša Božić i Mislav Bago, profesorica FPZG-a Gordana Vilović te marketinški stručnjak Krešimir Macan.

Na samom početku, Dražen Lalić je kronološki izložio osnovne promjene koje su se dešavale u izbornim kampanjama vezanim uz parlamentarne izbore tijekom posljednjih 20 godina, te posebno analizirao obilježja kampanje iz 2007. koju smatra ključnom za društvene promjene. Mišljenja je i da su kampanje na početku '90-ih bile dobre, no kako je kampanja 2007. donijela strogi materijalizam i potrebu da se vlast osigura pod svaku cijenu, što je potkrijepio podacima o utrošenim sredstvima kao i procjenama o stvarno potrošenim iznosima koji, naglasio je, ukazuju i na političku korupciju.

Marijana Grbeša govorila je o funkcijama predizbornih kampanja u demokratskim društvima te istaknula kako je potrebno prednost dati demokratskoj funkciji kampanja nad onom marketinškom. Razlog tome krije se u činjenici da bi predizborne kampanje trebale prvenstveno omogućiti biračima temelje za racionalnu, informiranu i pravodobnu odluku, a ne biti samo oruđe političara za osvajanje vlasti. Zbog toga je potrebno pojačati regulaciju divljeg medijskog tržišta, donoseći jasna pravila političke i medijske igre u kojima će se predizborna utakmica odvijati. To je potrebno postići izmjenom i poboljšanjem postojećih zakona kojima će se urediti oglašavanje, izvještavanje te pravila i sadržaj predizbornih kampanja.

Saborska zastupnica HDZ-a, Sunčana Glavak, koja je ujedno bila i jedina predstavnica političkih stranaka, nadovezala se kako se slaže da bi se zakoni trebali mijenjati i „razvijati zajedno s društvom“. Ujedno je ukazala kako je baš HDZ, unatoč njegovom trenutno negativnom imidžu, iskazao „snagu i volju da se financiranje političkih aktivnosti i izborne promidžbe kvalitetnije regulira“. U svojem izlaganju osvrnula se i na sponzoriranje političkih kampanja od strane raznih poslovnih subjekata, u kojem ne vidi ništa sporno budući da je takva praksa uobičajena i u drugim zemljama. Dodala je i kako HDZ još nije započeo predizbornu kampanju.

S njom se nije složila Nataša Božić, novinarka Novog lista, koja je rekla kako je evidentno da je predizborna utrka već započela, aludirajući na svakodnevno pojavljivanje premijerke u svim relevantnim domaćim medijima. Njezina konstatacija potakla je i reagiranje publike iz koje je stigla i primjedba kako bi oporba na određene premijerkine istupe trebala reagirati, međutim, ona to ne čini, baš kao što se njezini predstavnici nisu odazvali ni ovom skupu. Na primjedbu Sunčane Glavak kako u sponzoriranju političkih stranaka nema ništa sporno, Nataša Božić istaknula je da prethodna HDZ-ova parlamentarna kampanja nije financirana novcem legalnih donatora, što pokazuje slučaj Fimi Media. Osim toga, predložila je i da profesori FPZG-a, u suradnji s Hrvatskim novinarskim društvom, osmisle kodeks medijskog praćenja predizborne utrke, kojim bi se prilikom izvještavanja vodili svi mediji.

Mislav Bago, politički novinar Nova TV, smatra da su izborni zakoni zastarjeli te da postojeći zakonski okvir za medijsko praćenje kampanje generira takozvani medijski “freak show“. Rekao je i da postojeći zakoni ne predviđaju značajne kazne zbog čega se dovodi u pitanje sposobnost Državnog izbornog povjerenstva da postojeće zakone provodi. SDP-ovu šutnju u trenutnoj situaciji smatra izrazom neodgovornosti, a što se tiče proračuna stranaka za nadolazeće izbore, misli da će, s obzirom na novonastale okolnosti, on biti izuzetno skroman.

U odnosu na izborno zakonodavstvo, Krešimir Macan je istaknuo je da je došlo vrijeme da se promijeni izborni sustav kako bi građani mogli glasati za konkretnu osobu, a ne, kao što je sada praksa, da se glasa za cijelu listu koju formira stranački vrh. Međutim, iako su svi dobro upućeni u rupe i zamke, volja da se one uklone - ne postoji. Na temelju iskustva u vođenju političkih kampanja, ocjenjuje da se za predizbornu bitku kvalitetno priprema tek Dragutin Lesar.

Gordana Vilović, koja je svojim izlaganjem zaključila diskusiju, rekla je kako novinari ne bi smjeli „docirati“ javnosti što da misli, nego bi bilo poštenije da se na samom početku predizborne kampanje izjasne čiju kandidaturu podupiru. Naglasila je da u tom slučaju mediji ne bi smjeli iskrivljavati činjenice nego argumentirano osporavati stavove „druge“ strane pri čemu je istaknula važnost uloge javnih medija.

chevron-right