Transparency International Hrvatska (TIH) i GONG pozvali su danas predsjedničke kandidate da što prije javno objave iznose koje namjeravaju potrošiti u kampanji jer, kako kažu, bez transparentnog financiranja predizbornih kampanja nema transparentnog izbornog procesa i borbe protiv korupcije.
ZAGREB, 19. studenog 2009. (Hina) - Transparency International Hrvatska (TIH) i GONG pozvali su danas predsjedničke kandidate da što prije javno objave iznose koje namjeravaju potrošiti u kampanji jer, kako kažu, bez transparentnog financiranja predizbornih kampanja nema transparentnog izbornog procesa i borbe protiv korupcije.
Dvije udruge koje će zajedno pratiti predizborne kampanje zatražile su od predsjedničkih kandidata da najkasnije sedam dana prije održavanja prvog kruga izbora, odnosno do 20. prosinca javno objave i dostave Državnom izbornom povjerenstvu (DIP) privremena izvješća o visini i izvorima sredstava prikupljenim za troškove izborne promidžbe te imena donatora.
Najkasnije 15 dana nakon prvog izbornog kruga kandidati bi trebali javno objaviti i dostaviti DIP-u podatke o visini i izvorima sredstava utrošenih u promidžbu te visinu i struktura troškova u kampanji, smatraju udruge.
Budući da financiranje kampanja u hrvatskom zakonodavstvu nije primjereno rješeno takvim postupanjem osigurala bi se transparentnost financiranja predsjedničkih kampanja i Hrvatsku približilo demokratskoj praksi i smanjio prostor za političku korupciju, ustvrdila je izvršna direktorica GONG-a Sandra Pernar.
Predsjednik TIH-a Zorislav Antun Petrović ocijenio je skromnim Zakon o financiranju izborne promidžbe za izbor predsjednika iz 2004. pa smatra da je kampanja velika prilika svim kandidatima da pokažu da su protiv korupcije i prije nego što netko od njih sjedne na Pantovčak. Dodao je kako bi volio da svi kandidati nadmaše transparentnost kampanje predsjednika Stjepana Mesića iz 2004.
Udruge su pozvale kandidate da se tijekom kampanje suzdrže od zlouporabe javnih resursa i korištenja prostora i sredstava državne uprave, gradova, općina, županija i javnih poduzeća.
Prvog dana početka kampanje udruge su najavile da će pratiti koliko će kandidati potrošiti na oglašavanje, što po sadašnjem iskustvu čini polovicu ukupnih troškova. Temeljem toga okvirno će utvrdit i javno objaviti koliko je tko utrošio novaca.
Nijedan kandidat nema razloga prikazivati troškove manjima jer oni nisu zakonom ograničeni, rekao je Petrović. Pritom je iznio rezultate istraživanja TIH-a, provedenog nakon posljednjih parlamentarnih izbora, po kojima oko 53 posto građana smatra nepoštenima stranke i političare koji javno ne objavljuju svoje izvore finaciranja.
(Hina) xmvr yso