GONG i Transparency International Hrvatska u srijedu, 21. 11., održali su konferenciju za medije na kojoj su iznijeli kalkulaciju utroška oglašavanja u predizbornoj kampanji te ponovo pozvali političke stranke i kandidate na objavu preliminarnih izvještaja o visini i izvorima sredstava za kampanju te imena donatora.
Medijima
21. studenoga 2007.
POŠTENI IZBORI SU PREDUVJET ZA POŠTENU VLAST
GONG i Transparency International Hrvatska u srijedu, 21. 11., održali su konferenciju za medije na kojoj su iznijeli kalkulaciju utroška oglašavanja u predizbornoj kampanji te ponovo pozvali političke stranke i kandidate na objavu preliminarnih izvještaja o visini i izvorima sredstava za kampanju te imena donatora.
Na početku konferencije, predsjednica GONG-a, Suzana Jašić, i predsjednik TIH-a, Zorislav Antun Petrović, podsjetili su kako su 29. listopada 2007. stranke i kandidate pozvali:
1. do početka službene kampanje, 3. 11., sukladno izbornom zakonu javno objave iznose koje namjeravaju potrošiti u kampanji, što su vodeće stranke i učinile.
2. do 20. 11. javno objave preliminarne izvještaje o visini i izvorima sredstava za kampanju te imena donatora što nije učinjeno te pozivaju da to do petka objave;
3. do 30 dana nakon dana izbora javno objave finalne izvještaje o visini i izvorima sredstava za kampanju te imena donatora.
Potom su ponovili iznose koje su stranke objavile da namjeravaju utrošiti u kampanji:
HDZ: 19,5 milijuna kuna
SDP: 15,8 milijuna kuna
HNS: 9 milijuna kuna
HSS – HSLS - PGS: 8 milijuna kuna
HSP: 7 do 8 milijuna kuna
HSU: 2,5 milijuna kuna
Prije predstavljanja rezultata istraživanja podsjetili su da su ovim istraživanjem obuhvaćeni samo troškovi plaćanja oglašavanja na nacionalnim TV i radio stanicama, portalima i tiskanim medijima te vanjsko oglašavanje po cijeloj Hrvatskoj, s tim da u istraživanje nije ušlo:
- lokalno oglašavanje: tiskani mediji, radio postaje (gradske, županijske; s izuzetkom R101 i Radio Sljeme), portali
- priprema i izrada spotova te priprema, tisak i distribucija tiskovnih promotivnih sredstava (letci, brošure), priprema, tisak plakata za vanjsko oglašavanje i naljepnica za vozila
- najam vozila za kampanju, pozornica, razglasa, bendova i sl.
- putni troškovi
- uredski troškovi, honorari
- osoblje u kampanji ("dragovoljci"): smještaj, prehrana, dnevnice, promo materijali
- promotivni pokloni (kišobrani, kabanice, jakne, upaljači, majice, kape, bedževi, kemijske olovke...)
- ostali tiskani materijali (letci, brošure, plakati)
- oglašavanje u poštanskim uredima
- oglašavanje na uličnim stupovima za rasvjetu
- oglašavanje u BIH.
Prema njihovim procjenama, troškovi koji nisu ušli u istraživanje iznose i do 50% troškova kampanje.
Što se tiče oglašavanja i troškova koje su predstavili, napomenuli su na prva dva tjedna kampanje iznosi oko 50% troškova u sva tri tjedna kampanje, s obzirom da se zadnji tjedan pojačavaju sve aktivnosti.
Rezultate istraživanja možete vidjeti ovdje.
Bez transparentnog financiranja predizbornih kampanja nema transparentnog izbornog procesa.
Nepovjerenje u političke stranke dovodi u pitanje povjerenje u politički sustav, potom neizravno u funkcioniranje rada tijela javne vlasti, što u konačnici ima negativne posljedice za sve građane.